Vättern runt dag 3

Jag fick ett klagomål om att jag hade glömt skriva om dag 3 när vi cyklade runt vättern. Så här kommer en kort sammanfattning om den dagen.

Så vi befinner oss alltså i Motala, det har spöregnat hela natten och vi hade inte orkat sätta upp tältet. Utan 4 grabbar ligger under bar himmel med tältet som ett täcke. Vi somnade vid cirka 3 och vaknade en timme senare. Eller jag, Mackan och musse vaknade. Ludde fortsatte med sin skönhetssömn så vi ställde klockan på alarmet så att han trodde klockan var 6 istället för 4. annars hade han nog aldrig gått upp.

Det regnade inte längre och på något konstigt sätt kändes det som om vi alla var ganska pigga i benen. Vi åt våran frukost sedan behövde Mackan gå på toa bakom en buske inte långt ifrån där jag satt och åt..

De första milen fick jag låna ut min älskade racer och cykla på koffes tröga cykel som man fick kämpa även när man cyklade nerför. Jag kunde inte fatta hur koffe hade klarat cykla så långt på den.

Klockan var halv 5 på morgonen och vi höll ändå väldigt bra tempo, kändes riktigt bra att för en gång skull vara ute i bra tid. Landsskapet öppnade upp sig och det var inte lika mycket uppför längre. Men vi skulle totalt cykla 14 mil idag och det är ganska långt. Vi tog ett stopp vid en mack vid 8 och då hade vi kommit en bra bit, det kändes bra i kroppen. Åter kan man förundra sig över hur lätt kroppen har för att anpassa sig. Vi var ganska splittrade som grupp men vi averkade mil efter mil, jag hade fått tillbaka min racer igen och det var nästan som att åka moped. Solen kom fram och att cykla precis vid vättern var verkligen ögongodis. Ludde stannade och sa att det kändes så lätt att cykla, imponerande ändå!

Helt plötsligt lite längre framför mig ser jag att musse har lagt sig ner, jag frågar vad han gör. Då säger musse att han vill ta en paus och sova lite. Det tyckte jag inte lät som en bra ide alls så vi fortsatte. Sömnbristen började ändå sätta sina spår i gruppen. Vi hade ju knappt sovit något alls natten innan motala heller. Men musse hade haft en trög cykel nästan hela tiden+tung packning så jag förstod honom ändå. Väl i gränna tog alla utan Ludde varsin pizza, jag kunde inte förstå varför inte han ville ha någon..

Väl i gränna drabbades vi av ruskigt oväder, jag blev riktigt rädd att jag skulle få vattenplaning med mina smala däck och köra omkull. Men vi tog oss sakta men säkert fram. När jag skulle sätta på mig regnjackan så visade sig att jag glömt den och istället råkat ta med regnbrallorna istället. Så totalt dyngblöt blev det att cykla vidare.

Vi träffade några andra långfärdscyklister som skulle cykla till Köpenhamn, sedan där ta tog till Amsterdam. Jag förklarade att jag precis varit i Amsterdam, då frågade tjejen om jag hade varit där för droger. Jag sa att nej verkligen inte och då såg det ut som om hon tänkte att vad annars skulle jag ha gjort där.

Droger i Amsterdam har man hört mycket om, jag och Amanda träffade några andra tågluffare som råkat riktigt illa ut då först 15 horor hoppat på dem och bestulit dem på mobiltelefoner, sedan hade några män kommit fram och lagt hasch i deras händer sedan tvingat dem att betala. Så kan det gå!

Vi segade oss fram och nu började det ta emot, i uppförsbacken skulle jag försöka cykla bakom Markus och putta upp honom då hände det något med mitt knä som inte kändes bra. Men men det blir till att styrketräna upp dem nu i vinter.

Väl i Jönköping var det som om vi var hemma. Vi cyklade och skrattade åt det mesta tills vi kom till trånghallabacken då det inte alls var roligt längre.

I Habo var alla ruskigt trötta och orkade knappt säga hejdå till varandra, jag var inte direkt trött i benen utan mest i huvudet efter bara 3 timmars sömn på 3 dagar. Men men ännu en grej som jag hade som ett nyårslöfte är avklarat och herregud vad roligt man har haft under tiden ändå!

Tack ska ni ha Ludde, koffe, Macke å Musse för 3 fina dagar ute på vägarna. Nästa sommar ska jag försöka få med detta team att köra hela Sverige. Det hade varit något! blev en ganska lång sammanfattning och som vanligt orkar jag inte läsa igenom vad jag skrivit så det finns säkert några stavfel men men de får ni ta:)

/ JOnathan






















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0