Kilimanjaro!

Kilimanjaro kommer troligen bli det första berget som jag ger mig på. Man har fått höra att det är ett ganska lätt berg men det är fel. Flera hundra tvingas varenda år att bryta pga höjdsjuka, och vandringen är extremt tuff på sina ställen.

Jag snackade med en klättrare i Chamonix i somras och han berättade att om man har med en extra acklimatiseringsdag så ökar chanserna att nå toppen enormt.
Höjdsjuka märker man inte av speciellt mycket innan 4500 meter, så de sista 1000 höjdmeterna kommer bli tuffa!

En ganska stor nackdel med att vi åker i Mars-Juni är att då är regnperioden och det gör en bestigning lite svårare än normalt.

Det ska vara helt okej att ta ledigt en hel vecka från volontärarbetet. Men nu väntar då stentuff träning, jag har tänkt att lägga upp träningen på cirka 4 pass i veckan. Jag vill gå upp runt 5 kg så ska köra ganska mycket styrka nu, och vandring med packning.
Tagga! :)



Kommentarer
Postat av: sophie - fotoblogg

fy vad coolt!

2011-09-01 @ 18:55:02
URL: http://sophiemarie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0